Príbeh v copywritingu: Storytelling predáva

Prečo nás bavia príbehy? Pretože keď počujeme (alebo čítame) príbeh, v ktorom sme sa našli, začína nás riadiť oxytocín - známy hormón lásky. Táto látka nám pomáha sa emocionálne prepojiť s rozprávačom príbehu. Podporuje naše pozitívne pocity - ako dôveru, náklonnosť či empatiu.
Copywriting a príbeh - storytelling predáva

Skupinka neurovedcov z Princetonskej univerzity prišla so zistením, že keď vám niekto rozpráva dobrý príbeh, váš mozog reaguje, akoby ste ho prežívali vy. A presne túto vlastnosť využíva aj copywriting.

Títo páni dokázali, že dobrá story aktivuje v mozgu rozprávača aj poslucháča rovnakú oblasť. Vedomie ľudí sa zrkadlí. Emócie sa prepájajú. A peňaženka (budúceho) zákazníka sa pomaličky začína otvárať.

Firmy, ktoré majú v tíme dobrých predajcov príbehov (ľudskou rečou copywriterov, reklamných textárov, kúzelníkov so slovami…), uspejú.

Disney, Apple, Nike či Starbucks – to sú všetko značky, ktoré majú milióny zákazníkov vďaka tomu, že spojili dobrý produkt a napísali jeho (pútavú) story.

Walt Disney či Steve Jobs: Ich úspešný príbeh napísal copywriting

Značka, ktorú miluje snáď každé dieťa (chvalabohu zaň), by ani zďaleka nepatrila medzi najúspešnejšie svetové brandy bez dobrého príbehu. Ľudia sa radi započúvali do príbehu o tom, ako Walt Disney odišiel do Californie so svojím veľkým snom. A voilà, odvtedy Disney iba prosperuje. A to aj vďaka tomu, že ľudí zaujal príbeh.

Copywriting pomohol vytvoriť príbeh, ktorý predáva, aj pre Steva Jobsa. Počuli ste o tom, ako tento odvážny chlapík odišiel zo školy, len aby vytvoril počítačové impérium? Tejto story dal meno Apple, odhalil logo ako dnes už legendárne odhryznuté jablko a predstavil revolučný počítač.

A výsledok? Apple je symbolom inovácií a každým novým produktom rozširujú svoj príbehový román.

Dobré reklamné texty spájajú emócie, produkt alebo službu a príbeh. Copywriting sa mení na storyselling.

Ako copywriting vytvára príbeh, ktorý zaujme

Tak, že si berie k srdcu základné pravidlo: krátko a výstižne. Ako hovorí známy český copywriter Otto Bohuš: Nemáme čas na dlhé príbehy. Copywriting príbeh iba naznačuje a zvyšok necháva na fantáziu čitateľa.

Teda pravidlo číslo jedna znie: prezentujte svojim zákazníkom iba jadro príbehu. Žiadne omáčky navyše. Takto necháte priestor pre vlastnú predstavivosť čitateľa, čo vás s ním ako značku lepšie emocionálne prepojí.

O tzv. Hemingwayovej skratke hovorí v knihe Přestaň prezentovat, začni vyprávět aj Monika Nevolová. Slávny spisovateľ dokázal vyjadriť príbeh iba v 6 slovách. Na predaj: detské topánočky, nikdy nenosené. Cítite z nich smutný osud hrdinky? Alebo si myslíte, že topánky iba dievčatku jednoducho nesedeli? Výborne. Vaša fantázia pracuje ostošesť. A práve to predavači príbehov chcú.

Copywriting môže naznačiť príbeh aj takto: Dal si na web presvedčivé texty a začal predávať. Alebo: Obetovala to najviac, čo mala. Svoje zdravie. Pútavá story je prvým krokom k tomu, aby si vás ľudia zapamätali a mali vás radi. Jednoducho vám dali prednosť pred konkurenciou.

Kde na webstránke môžete porozprávať dobrú story?

V nadpisoch, podnadpisoch, testimoniáloch (referenciách zákazníkov), body copy či v podstránke O nás.

Dôveryhodnosť príbehu zvýšite tým, že pridáte:

  • skúsenosti firmy,
  • výsledky z výskumov,
  • štatistiky
  • a pod.

Príbeh ale môžete zabaliť aj do podstaty vašej služby. Ponúkate ubytovanie v malebnom prostredí hôr? Naservírujte vašim zákazníkom balíček služieb ako jeden veľký príbeh zložený z mini zážitkov. Ukážte im, čo všetko zažijú, keď si zaplatia vaše služby.

Máte zoo? Porozprávajte vašim zákazníkom o tom, ako sa váš lev Alex premával africkou divočinou totálne vyčerpaný, až skončil vo vašej zoo.

Copywriting, ktorý rozpráva príbeh, si získa srdcia vašich zákazníkov. A takýmto ľuďom sa potom lepšie predáva vaša myšlienka, produkt, služba alebo čokoľvek.

O nás

Keď príde návštevník na vašu webstránku a klikne na sekciu O nás, prípadne Referencie, tak podvedome očakáva príbehy, ktoré ho presvedčia ku kúpe.

Myslíte si, že nedokážete napísať príbeh vašej firmy tak, aby zaujal?

Do vášho (web) copy musíte pridať autenticitu. Zabudnite na kreatívne slohy. Buďte struční a jasní. Vyzdvihnite zaujímavé míľniky vášho biznisu. Urobte si jasno v tomto:

  • Prečo ste sa rozhodli ísť do podnikania práve s týmto produktom alebo službou? Čo vás motivovalo? Čo bolo prelomové? Ovplyvnila vás cesta okolo cesta? Čo konkrétne? Alebo ste dostali pochvalu od významnej osobnosti vo vašom segmente? Čokoľvek zaujímavé, šokujúce, iné či netradičné položí dokonalé základy vášho firemného príbehu.
  • Krátko popíšte vývoj vašej firmy od začiatku až po dnešok. Získali ste nejaké ocenenie? Kedy a prečo? Koľkým zákazníkom ste už pomohli? Pomohli ste významnému klientovi uspieť? Rozoberte, ako konkrétne. Pomohli ste deťom v núdzi? Ako konkrétne? S akými významnými partnermi ste v priebehu rokov spolupracovali?

Pridajte reálne fotografie viažuce sa k jednotlivým míľnikom vašej firmy alebo fotky vášho tímu, personálu a pod. Takto bude mať váš copywriting aj príbeh väčšiu váhu.

Urobte z vašej podstránky O nás miesto, ktoré hrá vo váš prospech, a nie nudné skladisko všeobecných fráz.

Testimoniály a prípadové štúdie

Čo si myslíte, že vznikne, keď spojíme dobrý príbeh, ktorý emocionálne prepája vašu firmu a zákazníka, a ohlas spokojného klienta? Noví klienti. A zasa ďalší. Pre vás to znamená viac € do pokladnice. 

Na vašej webstránke jednoducho musia byť ohlasy vašich spokojných zákazníkov, ak chcete pomýšľať o vyšších zárobkoch.

Testimoniály patria medzi najúčinnejší sociálny dôkaz. Pokiaľ si na nich dáte záležať, budú predávať za vás 24 hodín denne. Vášmu webu dodávajú väčšiu objektivitu a dôveru v očiach vašich návštevníkov.

Snažte sa dostať do jadra problému, ktorý vyriešil váš produkt alebo služba pre daného zákazníka. Copywriting príbeh v testimoniáloch iba stručne vykreslí.

Na dlhšiu story tu máme prípadové štúdie, v ktorých môžete detailne rozobrať všetky problémy, ktoré vaša firma pomohla vyriešiť konkrétnemu zákazníkovi.

Buďte tak konkrétni, ako to len ide. Ak máte váženého klienta vo svojom fachu, určite ho poproste o svoj ohlas. Vypýtajte si aj fotku a nezabudnite uviesť meno, priezvisko, pozíciu vo firme a mesto/región.

Zhrnutie: Copywriting píše pútavé príbehy, ktoré predávajú

Dobré reklamné texty šikovne využívajú príbeh, keďže dobrá story emocionálne prepája rozprávača a čitateľa. Okrem toho posilňuje dôveru, empatiu a náklonnosť voči predavačovi príbehu, keďže pomáha uvoľňovať oxytocín, hormón lásky. To hovoria (nielen) vedci z Princetonskej univerzity.

Silu príbehov používajú tisíce úspešných značiek, keďže to je to, prečo ich milióny zákazníkov po celom svete tak milujú. Pozrite sa na príbeh Walta Disneyho či Steva Jobsa. Títo páni dokázali vybudovať zo svojich osobných príbehov gigantické brandy, ktorých hodnotu v súčasnosti rátame v miliardách.

Účinný (web) copywriting príbeh iba naznačuje a hrá sa s fantáziou čitateľa.

Príbeh môžete na vašej webstránke rozprávať v:

  • nadpisoch,
  • podnadpisoch,
  • testimoniáloch,
  • podstránke O nás
  • či prípadových štúdiách.

 

Chcete, aby sa úspešní predajcovia príbehov stali aj z vašich kamarátov či (obchodných) partnerov? Zdieľajte tento článok na sociálnych sieťach a pomôžte mi šíriť osvetu. Díky.

Kategórie: Copywriting,
Píšem strategické reklamné texty pre ambiciózne značky. Nad know-how z online predaja som už strávil 1000+ hodín. Učím sa od marketérov, ktorí pomohli firmám, ako Amazon, Google či Facebook. A som vorkoholik. Do dôchodku sa chystám až v 80-tke.

Napíšte mi a zlepšíme vaše predaje

pisem@textynaweb.sk

    Súhlasím so spracovaním osobných údajov

    1 × mesačne vám ZDARMA pošlem know-how z copywritingu, marketingu a psychológie predaja