Freelancer web copywriter: Čo potrebujete vedieť, keď chcete webstránku

Obsah článku
Kto je to web copywriter?
Web copywriter je profesionál, ktorý používa (správne) slová, aby predal váš produkt alebo službu (správnym) ľuďom. A to priamo na vašej webstránke.
Tohto online profíka dnes veru treba. V roku 2020 mali online predaje hodnotu približne 4 bilióny $. Odhaduje sa, že v roku 2022 bude táto hodnota až na úrovni 5,4 bilióna $.
Dennodenne využíva:
- emócie,
- triky zo psychológie predaja
- a prirodzené inštinkty zákazníkov.
Webovým reklamným textárom sa nestanete zo dňa na deň. Chce to stovky až tisícky hodín zízania do kníh o web copywritingu a online marketingu. A okrem toho aj:
- znalosti zo psychológie predaja,
- dokonalú znalosť cieľovej skupiny – ich emócie, problémy a túžby,
- vynaliezavosť,
- predajný um,
- cit pre správne slová v správnom momente a
- znalosť UX (užívateľského zážitku) a web dizajnu. (Áno, všetko so všetkým súvisí.)
Akú má úlohu v online marketingu?
Online marketing bez web copywritera neexistuje. Jednoducho to nie je možné. Prečo? Lebo web copywriter:
- Predáva. Benefity vášho produktu alebo služby. A využíva emócie, triky zo psychológie predaja a prirodzené inštinkty nakupujúcich. Emócie porážajú logiku a otvárajú peňaženky vašich zákazníkov. Pretože až 95 % vašich zákazníkov sa rozhoduje na základe podvedomia, čiže emócií. To sú slová bývalého profesora marketingu na Harvardskej univerzite Geralda Zaltmana.
- Zrozumiteľne informuje. Predstavte si, že si na web napíšete: Poskytujeme profesionálne služby v oblasti implementácie hĺbkových stratégií na penetráciu trhu. Ten, komu vaše služby ponúkate, sa možno pousmeje nad tou penetráciou a odíde z vašej webstránky. Dobrý web copywriter ale vie, aký jazyk použiť, aby mu návštevníci rozumeli. Čo tak: Ukážeme vám, ako preraziť na trhu. A nechať za sebou konkurenciu. Hneď to znie lepšie, však?
- Odlíši vás od konkurencie. Dobrý reklamný textár na vašej webstránke nájde priestor aj pre váš unikátny predajný argument. Predstavte si ho ako fakt, ktorý vás odlišuje od konkurencie. Hovorí vašim (budúcim) zákazníkom, prečo majú nakúpiť práve u vás. A nie na inom webe. Vyvinuli ste jedinečný produkt, ktorý má o 20 % vyšší výkon a 20 % nižšiu spotrebu energie? Paráda. Šup s touto výhodou na web.
Web copywriter v praxi
Webový reklamný textár píše strategické texty, ktoré majú za úlohu presvedčiť návštevníkov vášho webu k tomu, aby urobili krok, z ktorého budete profitovať. Čo to môže byť?
- objednávka platenej konzultácie (Ďalšie € do firemnej kasy potešia.)
- objednávka produktu v e-shope (Paráda. Ste bohatší.)
- prihlásenie sa na newsletter (Pýtate sa, čo z toho budete mať? Lojálnych zákazníkov, ktorí od vás v budúcnosti budú pravidelne nakupovať.)
- platba vopred na 3 mesiace za vašu službu (Peniaze vopred? Určite ich použijete na rozumnú vec.)
Treba pokračovať ďalej? Ak si dokážete zodpovedať otázku čo konkrétne vám prináša (bude prinášať) € do firemnej pokladnice, vyhrali ste. Poznáte svoj predajný cieľ. A tento cieľ práve web copywriter premieta do svojich predajných textov.
10 zručností, ktoré má dobrý web copywriter
Každý web copywriter má rád iný štýl písania. A to je len a len dobre. Ak by to tak nebolo, firmy bažiace po vyšších ziskoch by sa na seba podobali. Na webe, na sociálnych sieťach aj na letákoch. A veľa zameniteľných firiem = veľká marketingová pohroma.
Pozrite sa na týchto 10 zručností, podľa ktorých spoznáte dobrého reklamného textára.
1) Vie, ako sa ľudia správajú
Až 70 – 80 % času web copywriter trávi spoznávaním vášho biznisu. Pýta sa vaše silné aj slabé stránky, no nikdy NESMIE zabudnúť na ľudí, pre ktorých to všetko robíte. Komu chcete predávať váš produkt alebo službu a prečo? Čo ich trápi? Ako sa im zmení život, keď dajú prednosť práve vašej značke?
A potom nasleduje tá časť, pre ktorú ste si ho najali. Emócie a triky zo psychológie predaja. A vo výsledku to vyzerá asi takto: Toto know-how som sa učil celých 5 rokov a za všetky kurzy som už zaplatil viac ako 15 000 €. Konkurencia si za rovnaké služby účtuje 1500 – 2000 €. Bežne u mňa zaplatíte 1250 €, no ak si moje služby objednáte do 30. 3. XXXX, máte to za 899,99 €. Takto by som mohol odprezentovať cenu freelancera, ktorý chce podporiť svoje predaje.
Prepánajána, Dušan, aký trik si použil? Najmä relativitu, ktorej sa venuje uznávaný profesor behaviorálnej ekonómie Dan Ariely v knihe Aké drahé je zadarmo. Hovorí o tom, že ako spotrebitelia neustále porovnávame (nielen ceny). A tento ľudský „neduh“ dobrý web copywriter ochotne využije aj vo web copy. Majiteľ šťastný a zákazníkov apetít po porovnávaní uchlácholený. Čo viac si priať?
2) Píše jasne
Dobré reklamné texty v mysli zákazníka vykreslia jasnú predstavu o produkte alebo službe. Nesmú vyvolávať žiadne otázniky. Musia trafiť do čierneho. Jedine tak otvoríte peňaženky vašich zákazníkov a naplníte firemnú kasu.
Vybral som jednu perlu, ktorá stojí za to: Dokážeme efektívne využiť investičný potenciál investora. Ako laik a potenciálny zákazník chcem vedieť ako konkrétne. A preto toto web copy upravujem na: O vaše peniaze sa budú starať skúsení investori. Našim klientom zarobili už viac ako 30 mil. €.
Zákazník takto vie v momente, čo mu firma ponúka. A nemusí uvažovať nad tým, čo je to „efektívne využitie investičného potenciálu“.
3) Píše krátko, výstižne a prehľadne
Áno, a môže za to princíp KISS. Keep it small and stupid. A taktiež znižujúci sa rozsah pozornosti človeka. Štúdia spoločnosti Microsoft hovorí, že ľudia majú rozsah pozornosti 8 sekúnd, čo je až o 4 sekundy menej ako v roku 2000. To znamená, že pozornosť ľudí sa zmenšila až o 33 %.
To hrá do kariet reklamným textárom, ktorí píšu:
- krátke,
- výstižné a
- prehľadné texty.
Keďže ľudia sú na internete zahltení informáciami, až 79 % z nich webstránky skenuje. A preto im šikovný web copywriter servíruje informácie v odrážkach a krátkych odstavcoch. Pre zvýšenie prehľadnosti využíva aj:
- tučné písmo,
- kurzívu,
- piktogramy
- a tak ďalej.
4) Používa presvedčivé nadpisy
Najznámejší copywriter všetkých čias David Ogilvy tvrdil, že keď máte budget 1 $, tak na nadpis ste minuli už 80 centov.
Pri nadpise sa láme chleba. Web copywriter pútavým nadpisom vzbudzuje u návštevníkov záujem čítať body copy, teda reklamné texty pod nadpisom. A tam zvyčajne definitívne uzatvárate obchod s potenciálnym zákazníkom.
Až 8 z 10 čitateľov si prečíta nadpis, no iba 2 čítajú zvyšok web copy. Dobrý nadpis jednoducho predáva. Veď posúďte sami.
Čo hovoríte na nadpis poskytujeme sprievodcovské služby? Nič moc? A teraz? Ukážeme vám kúty sveta, ktoré bežný turista nikdy nenájde. Ako návštevník viem, že sa môžem tešiť na konkrétnu výhodu – cestovku, ktorá neponúka zájazdy pre masy.
5) Odlíši vás od konkurencie
Unikátny predajný argument odpovedá na otázku, ako účinne bojovať s konkurenciou. Ide o niečo, čo vás v očiach zákazníka robí oproti konkurencii jedinečnými. A na vašej webstránke sa s touto konkurenčnou výhodou musíte pochváliť.
Pozrime sa na 2 príklady:
- Domino’s Pizza: Maria Veloso vo svojej knihe Web Copy That Sells uvádza ako príklad túto značku. Jej unikátny predajný argument (unique selling proposition) vidíme v slogane Fresh, hot pizza in 30 minutes or less. To znamená, že konkurenčné značky svojim zákazníkom pizzu v takomto krátkom čase nevedia doručiť.
- 4ka: Slovenský operátor svoju jedinečnosť prezentuje sloganom Sme 4ka a chceme byť vaša jednotka. Nepoznám operátora, ktorý o sebe hovorí ako o štvorke. No táto značka chce dobyť trh. Chce byť jednotka. A to je niečo, čo z nich robí výnimočný brand.
6) Vo web copy využíva príbeh
Toto vás možno zarazí. Ktovie. No až 65 % našej komunikácie tvoria príbehy a klebety. Čo to pre nás znamená? (Okrem toho, že nás bavia.) Keď sa započúvame do príbehov, dokážeme rýchlejšie pochopiť pointu komunikácie. A to akejkoľvek. Máte pravdu, aj predajnej.
Web copywriter ale v reklamných textoch nerozpráva žiadne 300-stranové romány. Hrá sa iba s náznakom, ako hovorí napríklad aj český copywriter Otto Bohuš.
Ak vám budem písať web copy napríklad do typickej podstránky O nás, zameriam sa na vaše úspechy. Tie vytvárajú vašu firemnú identitu, váš príbeh. Keďže milujem dobré vína, vymyslel som takýto príbeh: V roku 2010 nastal zlom. V New Yorku sme porazili 30 najlepších vín sveta a naše Rulandské modré sa stalo svetovým šampiónom.
7) Využíva sociálny dôkaz
My ľudia sme tvory zvedavé. Zaujíma nás, čo si myslia ostatní. Hlavne tí, ktorí sa nám v niečom podobajú. Blízki, kamaráti, rodina či kolegovia v práci.
Približne 74 % ľudí si v štúdii vybralo značku, ktorej dôverovali aj iní zákazníci a tento svoj názor na webe aj verejne odprezentovali.
Čo to znamená v praxi? Ľudia dôverujú iným zákazníkom v podobnej situácii, a nie brandom.
Robert Cialdini hovorí o sociálnom dôkaze ako o jednej zo zbraní vplyvu. A web copywriter túto marketingovú zbraň môže využiť v podobe:
- ohlasov (testimoniálov)
- počtu zákazníkov či fanúšikov
- zákazníckych recenzií
- odznakov
- ocenení
- prípadových štúdií
- log partnerov a uznávaných autorít
8) Vyzýva návštevníkov k akcii
Reklamný textár na webe nepíše copy pre radosť, ale pre jediný cieľ. A to predať produkt alebo službu klienta. Predajný cieľ klienta potom pretaví do výrazného tlačidla, ktoré ste už možno počuli pod názvom CTA button.
Web copywriter v CTA buttone vábi návštevníka tým, čo dostane výmenou za svoje peniaze.
Webstránka, ktorá predáva, má rýchlo a jednoducho priviesť návštevníka k predajnému tlačidlu. Uznávaný online marketér Neil Patel odporúča výzvu k akcii umiestniť úplne hore na homepage, pri prezentáciu produktu či ohlasy vašich zákazníkov.
Aby ste mohli z vašej výzvy k akcii vyťažiť 100 % peňazí, pouvažujte nad A/B testovaním textov, farieb či pozície.
9) Využíva osvedčené princípy web dizajnu a UX
Aby vaša webstránka predávala, musíte na nej zákazníkovi vydláždiť jednoduchú a priamočiaru cestu ku košíku či objednávkovému formuláru.
Užívateľský zážitok (UX) je zjednodušene:
- To, ako sa na webe návštevník orientuje.
- To, či tam nájde, čo hľadá, rýchlo a jednoducho.
- To, aký dojem na neho robí interakcia s webstránkou.
K dobrému užívateľskému zážitku smeruje web dizajn, teda štruktúra webu. Web dizajnér (alebo UX dizajnér) je ako architekt. Navrhne projekt. A web copywriter s grafikom/ilustrátorom a programátorom ho premietnu do praxe.
Na Slovensku sa však často web dizajnér úplne preskakuje a táto úloha prechádza na web copywritera, programátora a grafika.
10) Drží krok s najnovšími trendami v online marketingu
Človek sa má učiť celý život. Toto je snáď jediné klišé, ktoré mám rád. Lebo mi perfektne sedí na online marketing a web copywriting.
Svet reklamy nám copywriterom nedá vydýchnuť ani na minútu. Zakaždým svetoznámi online marketéri publikujú štúdie, ktoré ma opäť niečo nové naučia. Pretože keď niečo funguje v zahraničí, prečo by to nemohlo fungovať aj na Slovensku alebo v Česku?
Nad online marketingom a psychológiou predaja som strávil už viac ako 1000 hodín. No nepodarilo by sa mi to bez:
- kníh,
- časopisov,
- magazínov,
- a prípadových štúdií.
A tak ďalej.
Web copywriter sa jednoducho nepohne bez toho, aby si aspoň párkrát do týždňa nenaordinoval marketingové čítaníčko.
Web copywriter: 7 najväčších výhod freelancera
Slovo freelancer počúvam pravidelne a myslím, že znie lepšie ako „živnostník“. Človek na voľnej nohe (najlepšie keď má nohy voľné obe) sa ideálne hodí pre kreatívne povolania. A web copywriter ním rozhodne je. Pýtate sa prečo spolupracovať s týmto kreatívcom? Vybral som 7 najväčších dôvodov.
- Bude sa vám venovať na 100 %. Nás freelancerov nemá kto brzdiť a ovplyvňovať naše myslenie a kreativitu. Pracujeme sami a nehoria nám termíny na desiatky projektov. Vkladáme 100 % energie, kreativity, know-how a elánu práve do vášho projektu.
- Spolupracuje s ďalšími kreatívcami. Digitálny marketing a tvorba webstránok nie je iba o jednom človeku. A preto dobrý web copywriter odporúča klientom programátorov, ilustrátorov či UX dizajnérov. Ja napríklad spolupracujem s ilustrátorkou a webovými developermi so 450+ projektami.
- Ušetrí vám peniaze. Freelancer sa vždy oplatí. A nehovorím to preto, že aj ja som jeden z nich. Ak niekoho zamestnáte ako reklamného textára, pripravte sa na odvody, pravidelnú výplatu a pod. Freelancerovi zaplatíte iba za konkrétne dielo a máte pokoj. A k tomu získate náklady pre firmu.
- Ochráni váš biznis pred pohromou. Reklamné texty sú zábava pre odborníka, no veda pre laika. Web copy nezvládne váš zamestnanec z personálneho. Aspoň nie tak, aby ste predávali, a nie prerábali. Schválne, dali by ste si postaviť dom lekárovi?
- Nezaujato sa pozrie na váš biznis. Nikto nepozná váš biznis lepšie ako vy. Vy ste doň išli s myšlienkou, nápadom a víziou. Tak trochu si vaše podnikanie hýčkate. To je úplne v poriadku. Občas si ale stačí vypočuť názor nezaujatého človeka. Možno vám dá radu za milión.
- Rieši problémy rýchlo a účinne. Web copywriter nechodí na smeny od ôsmej do štvrtej. Keď pracuje na projekte a kopne ho múza (a aký krásny pocit to je), svoj MacBook Air si môže otvoriť aj o siedmej večer. A novú myšlienku rýchlo zapracuje do projektu.
- Využíva nové poznatky z online marketingu. Ja nasávam novoty z digitálneho marketingu 1-krát denne.
5 lží, ktoré „reklamní“ textári radi hovoria klientom
Poznáte to (alebo nie?). Surfujete na webe a zrazu vám na displeji svieti článok „za milión“. Ja som jeden taký našiel. Konkrétne o najväčších lžiach, ktoré nepoctiví copywriteri hovoria svojim (naivným) klientom. Milionárom som sa síce nestal, ale aspoň som sa schuti zasmial. Vyjadrím sa k týmto perličkám:
1) Na (web) copy mám papier z vysokej
Z akej? Ja zatiaľ takú nepoznám, ktorá rozdáva diplomy za krvopotné štúdium web copywritingu.
Web copywriter sa musí orientovať v hlavách ľudí. Ovláda psychológiu predaja a princípy web dizajnu a užívateľského zážitku (UX). Písanie reklamných textov nie je o umeleckom výkone, ale o predajoch.
2) Moje reklamné texty oslovujú všetkých
To v žiadnom prípade. Dobrý reklamný textár vás bude mučiť otázkami o vašich (budúcich) zákazníkoch. A pôjde do hĺbky.
Web copywriting sa zameriava na veľmi úzku cieľovú skupinu, ktorá bude s radosťou (na)kupovať váš produkt alebo službu.
3) Nič iné okrem predajných textov nepotrebujete
Omyl. A veruže potrebujete. Predajné texty majú síce dôležitú úlohu, no bez vhodných ilustrácií, video obsahu či SEO optimalizácie veľa vody nenamútime.
Na vašu webstránku potrebujeme najprv dostať zákazníkov, ktorých majú texty presvedčiť ku kúpe. Myslite na PPC kampane a platené reklamy na Facebooku či Instagrame. Online marketing je už skrátka taký. Je to drina.
4) Zajtra to budem mať hotové
Možno. Ale potom dotyčný(á) nie je dobrý web copywriter.
Web copy je premyslená stratégia, ktorá sa tvorí niekoľko dní až týždňov. Reklamný textár potrebuje čas, aby predal váš produkt alebo službu tým správnym zákazníkom.
5) Všetkým klientom účtujem rovnako
To nedáva zmysel. Každý projekt je jedinečný. Má svoje špecifiká, či nie?
Nikdy neposielam klientom cenu za normostrany.
Pozrite sa na slogany úspešných značiek ako Apple, Lidl či Microsoft. Je to iba zopár slov a akú majú silu. Marketéri si nevypýtali sumu za tých pár písmeniek, ale podľa náročnosti projektu.
A preto vám špičkový web copywriter vždy vypracuje jedinečnú cenovú ponuku. Len pre váš biznis.
Ako pracuje web copywriter v 7 krokoch
Je to celkom zaujímavé. Naozaj. Čo potrebuje dobrý web copywriter? Poriadnu dávku kofeínu (alebo teínu). A sem-tam podstúpiť detoxikačnú kúru ducha prechádzkou v lese alebo parku.
Pre účinné web copy budeme potrebovať: 1 tonu kávy (alebo zeleného čaju), 20 000 ks papiera a luxusné pero. A web copywriting môže začať:
- Do hĺbky spoznám váš biznis a (budúcich) zákazníkov. Povedzte mi úplne všetko. Čo ich trápi, baví, teší v súvislosti s vaším produktom alebo službou.
- Všetky nové informácie si prečítam aspoň 5-krát. Nie že by som sa chcel učiť o vašom biznise naspamäť, ale takto vznikajú tie najlepšie nápady.
- A teraz prichádza kostra textu. Zašmátram v hlave nad znalosťami z 1000+ hodín psychológie predaja a dlho premýšľam. Ako využijem v texte sociálny dôkaz? Aké emócie budú platiť na vašu cieľovú skupinu? Keby mám rozpísať všetky možnosti, boli by sme tu do rána.
- Do textov vkladám emócie. Zaútočím na strach zo straty peňazí, lásku starostlivých rodičov alebo pocity vzrušenia z nového dobrodružstva? Emócií je kopa. A veru je z čoho vyberať.
- Čerstvé web copy si čítam a skracujem. A potom ešte raz. A zase. Až dovtedy kým nezostane 20 – 30 % pôvodného textu.
- Odovzdávam hotové texty. Paráda. Teším sa, že som spolupracoval s novou ambicióznou značkou. Nová skúsenosť. Nový zážitok.
- A v tomto zábavnom kruhu sa točím dokola. Až kým mi nezasvieti červená kontrolka v mozgu a nenaznačí mi, že si mám dať pauzu. Nechať tak web copywriting aspoň na 2 týždne. A odísť niekam, kde sa dobre opálim.
Čo potrebuje web copywriter od klienta?
Najmä trpezlivosť a ochotu spolupracovať. Aby to všetko klaplo. A aby bola vaša firemná kasa plnšia.
Dobrý web copywriter vie, že aj tie najmenšie detaily rozhodujú o (ne)úspechu vášho online marketingu. A preto vás budem spovedať o vašom biznise a (budúcich) zákazníkoch. Bude to drina a možno sa aj zapotíte. Ale za tie budúce eurá to snáď stojí, no nie?
Pošlem vám dotazník (brief), v ktorom sa vás budem pýtať na tieto okruhy:
- Čomu sa venujete a čo vás motivovalo začať?
- Čo majú reklamné texty docieliť? Chcete zvýšiť predaj vášho produktu alebo služby? Zvýšiť povedomie o vašom brande? Alebo plánujete uviesť nový produkt na trh? Aký je zmysel vašej webstránky?
- Prečo by mal váš produkt alebo služba osloviť vašich zákazníkov? Čím ich chcete ohúriť?
- Čo máte vy, no konkurencia to nemá? Prečo sa oplatí práve váš produkt alebo služba a nie tie konkurenčné?
- Kde umiestnime web copy? Na celú webstránku, homepage, microsite či landing page?
- Poznáte vášho ideálneho zákazníka? Kto to je? Je to žena alebo muž? Koľko má rokov? Koľko zarába? Čoho sa bojí v súvislosti s vaším produktom alebo službou?
- Kto bude dávať dokopy váš web po technickej stránke? Máte programátora a grafika? Alebo vám tieto služby zastrešia moji weboví developeri (450+ projektov) a ilustrátor?
- Prečo ste išli do tohto biznisu? Okrem peňazí. Chcete pomôcť svetu žiť zdravšie? Baví vás robiť osvetu v ekológii? Túžite niekomu niečo dokázať?
Čo vám dá dobrý reklamný textár?
Okrem reklamných textov, ktoré predávajú, aj niečo navyše. Zdarma. Ako darček.
Web copywriter, ktorý svoju prácu robí s láskou a elánom vie, že copywriting nie je iba o textoch. Kreatívec-freelancer má priviesť online biznis klienta na nový (finančný) level.
Bežne začínam auditom webstránky zdarma. Zistím, kde robí klient chyby a ako ich napraviť. Prinesiem nový (nezaujatý) pohľad na vaše (reklamné) texty. A potom je to už na vás, či zahájime spoluprácu alebo nie.
Keď sa dohodneme na spolupráci, v priebehu projektu sa môžu ukázať veci, ktoré môžete vo vašom online marketingu robiť inak. Lepšie. Zužitkujem svoje znalosti z viac ako 1000 hodín nad digitálnym marketingom a psychológiou predaja vo váš prospech. Ukážem vám lepšiu cestu, ktorá vám môže pomôcť s predajmi alebo obľúbenosťou značky. A to úplne grátis.
Čo robí web copywriter, keď nespí?
Prosí múzy, aby mu dali nápad za milión. Ja ich prosím 24/7 a stále nič. Asi málo prosím. Nechcem nápady zdarma, a preto ich hľadám v:
- knižkách,
- okolí,
- skúsenostiach
- a na internete (vďaka zaň).
A ako to vyzerá po tom, ako mi zazvoní budík o 7:00?
- Otvorím si svoj mailbox a modlím sa, aby som v ňom nemusel stráviť viac ako 5 minút.
- Naťukám si do vyhľadávača weby, ktoré ma učia o online marketingu. Niekedy som schopný stráviť na nich aj hodiny.
- Pracujem na nových projektoch. Píšem. Tvorím. Vymýšľam. Kope ma múza.
- Idem si do prírody vyvetrať svoj prehriaty mozog. Nabrať novú energiu a elán.
- Niekedy ten park či les vymením za hrubú knižku z fantasy literatúry. 100 % pohladenie ducha.
A takto to má web copywriter na voľnej nohe. Aspoň ja žijem v takomto rytme. Cez víkendy našťastie nepracujem. To by som sa rýchlo liečil na syndróm vyhorenia. A to nechcem. Pretože môj plán je makať až do 80-tky.
Koľko stojí dobrý web copywriter?
Takto z hlavy neviem. Cena závisí od náročnosti projektu. Dobrý web copywriter vám pošle cenovú ponuku až vtedy, keď bude váš projekt poznať od A po Z.
Pozor na textárov, ktorí sľubujú hory-doly. A takých, ktorí sa chvália tým, akí sú lacní. To mi zaváňa kvantitou, nie kvalitou.
Ale bežne narazím aj na textárov a agentúry, ktoré naceňujú projekty podľa počtu normostrán. Mám to však jeden zádrhel. Textár tlačí na pílu, aby dodal čo najviac textov, a klient chce zasa krátke texty, aby ušetril. Dámy a páni, konflikt záujmov. Takto dobré reklamné texty nikdy nevzniknú. Copywriter sa má na 100 % sústrediť na obchodný cieľ klienta a nie na počet normostrán (v preklade výšku svojho honoráru).
Dobrý web copywriting je investícia, ktorá sa vám bude vracať 24/7 na vašej webstránke alebo sociálnych sieťach. Aj keď vy budete na pláži na Seycheloch.
Projekty u mňa vychádzajú na stovky až tisíce eur. Cena závisí od náročnosti konkrétneho projektu a aj toho, čo už sme mali spolu biznis.
Zhrnutie: Web copywriter priamo ovplyvňuje úspech vášho online marketingu
Web copywriter je online marketér, ktorý predáva na webstránke reklamným textom. Zo surového textu vytvorí emocionálny zážitok, ktorý premieňa návštevníkov na zákazníkov. Využíva znalosti z(o):
- psychológie predaja,
- web dizajnu a
- praxe dobrého užívateľského zážitku (UX).
Prvotriedny reklamný textár píše krátko a výstižne, odlišuje vás od konkurencie a dáva si záležať na presvedčivých nadpisoch s emočným nábojom.
Freelancer spravidla neberie desiatky zákaziek naraz. A preto môže všetku svoju energiu vložiť práve do vášho projektu. Odporúča ďalších kreatívcov, ako ilustrátori, programátori či UX dizajnéri. Pracuje rýchlo a účinne.
Schopný web copywriter vás bude dusiť otázkami o vašom biznise ešte pred zahájením spolupráce. Pošle vám dotazník (brief), na základe ktorého určí náročnosť projektu a cenu.
Copywriter by mal ponúknuť svojmu klientovi vždy niečo navyše. Zdarma. Ako bonus. Ja okrem web copy dávam firmám rady, ako zlepšiť ich predaje, marketing a biznis.
Dobrý web copywriting stojí stovky až tisíce eur. Je to investícia, ktorá sa vám bude vracať na vašej webstránke 24/7. Aj keď vy budete offline. A to sa oplatí, nie?
Už sme na konci. (Našťastie.) Ak vás tento článok zaujal, určite ho zdieľajte medzi ostatnými, ktorým by sa mohol hodiť. Veľké ĎAKUJEM.