Web copywriting: Čo potrebujete vedieť, keď si tvoríte web

Obsah článku
Čo je to web copywriting?
Web copywriting je umenie slovami predať produkt alebo službu, ktoré využíva:
- emócie,
- psychologické triky a
- prirodzené inštinkty ľudí.
A to všetko na vašej webstránke.
To sa teraz hodí, keďže online predaje v roku 2020 dosiahli dych vyrážajúcu métu 4 bilióny $. A v roku 2022 sa má toto číslo zvýšiť až na 5,4 biliónov $.
Táto práca nie je iba o premýšľaní nad písmenkami, ktoré majú poskladať reklamné texty. Chce to:
- predajný um,
- vynaliezavosť,
- štúdium psychológie predaja,
- cit pre správne slová v správnom momente,
- znalosti z webdizajnu a UX (Zákaznícky zážitok, aj keď v angličtine to znie oveľa lepšie, čo poviete?),
- dokonalú znalosť o správaní, emóciách a problémoch cieľovej skupiny (zákazníkov).
A ďalej poriadnu dávku trpezlivosti, veľa spánku, pestrý jedálniček, kávu, zelený čaj. Ďalej už nepokračujem. Nemáme tu gastronomické okienko.
Zvádza zákazníkov
Urobte mi, prosím, jednu láskavosť. Spomeňte si na váš posledný nákup. Čo vás hnalo, aby ste si daný produkt alebo službu vložili do košíka? Bolo to rácio, teda logika? Alebo vám texty v mysli vykreslili predstavu, ktorej ste nemohli odolať?
Čo taká horúca čokoláda, ktorá sa vám roztápa na jazyku? Dali by ste si ju? Kto by si ju nedal, keď si v obchode čítate takýto reklamný text: „Najobľúbenejšia čokoláda na svete. S chrumkavými orieškami, dokonalo roztápajúca sa na jazyku s vôňou švajčiarskych Álp.“
A okrem toho vám pomáha s predstavivosťou zvodná ilustrácia na etikete. V tom momente tú čokoládu vyzliekate pohľadom. A otvára sa peňaženka.
Útočí na emócie
Viete si predstaviť, že by vás akýkoľvek produkt alebo služba zviedli rovnako ako čokoláda?
Počkať. Čo vás naozaj presvedčilo ku kúpe? Boli to reklamné texty, ilustrácia alebo cena? Myslím, že okrem ceny emócie, ktoré ste prežívali, keď ste si prečítali copy a zbadali obrázok.
Koľkokrát ste prišli domov za vaším partnerom nadšený z nového produktu alebo služby, ktorú ste ani nepotrebovali? Čo tá vyššia cena?
Partnerovi ste následne kvetnato vyargumentovali, prečo bolo rozumné investovať tie peniaze. Prečo?
Lebo keď nás lapia emócie a k niečomu sa zaviažeme (napríklad ku kúpe), máme ako ľudia sklon obhajovať svoje predošlé rozhodnutia. Aby sme nevyzerali v očiach druhých hlúpo. Toto je princíp záväzku a dôslednosti, o ktorom hovorí aj Robert Cialdini vo svojej knihe Vplyv.
A túto taktiku využíva aj web copywriting.
Predáva benefity
Web copywriting predáva benefity vášho produktu alebo služby pomocou emócií a osvedčených trikov zo psychológie predaja. Vykresľuje v mysliach vašich návštevníkov pocity, ktoré budú zažívať, keď si zakúpia váš produkt alebo službu.
A emócie vyhrávajú nad logikou. Keďže až 95 % vašich zákazníkov sa rozhoduje na základe podvedomia, čiže emócií. To hovorí Gerald Zaltman, bývalý profesor marketingu na Harvarde.
Pánovi racionálnemu a emocionálnemu, ktorí v nás driemu, sa už roky venuje neuroveda. A prišla naozaj k zaujímavým poznatkom. Ale o tom niekedy potom.
Web copy tvorí…
Profesionál, ktorý sa venuje web copy, teda reklamným textom na weboch, sa volá web copywriter.
Existuje však aj modernejší názov pre reklamného textára, ktorý tvorí a predáva v online prostredí. SEO copywriter. Ja mám ale radšej, keď mi hovoria web copywriter.
Web copywriter pozná princípy SEO optimalizácie, aby mohli vašu webstránku zákazníci nájsť vo výsledkoch vyhľadávania (SERPs). Tento profík teda sekundárne pomáha zvýšiť návštevnosť vášho webu.
Aby reklamné texty mohli okamžite útočiť na emócie vašich zákazníkov, odporúčam investovať už od úvodu do platenej PPC alebo facebookovej reklamy. Bez poriadnej návštevnosti si totižto web copy nemôže robiť svoju robotu.
Už to dáva zmysel, že?
Akú má web copywriting úlohu v online marketingu?
Web copywriting má v online marketingu nezastupiteľné miesto.
- Predáva. Sú to práve emócie v slovách, ktoré otvárajú peňaženky vašich zákazníkov. A, samozrejme, ilustrácie, obrázky, web dizajn a mnoho ďalších faktorov digitálneho marketingu. Ale o tom niekedy neskôr.
- Zrozumiteľne informuje. Dobré web copy okrem toho, že presvedčí k predaju (čo je, predpokladám, váš hlavný cieľ), dokáže veľmi jednoducho informovať o vlastnostiach a benefitoch vášho produktu. Tak aby to pochopil úplný laik. Človek, ktorý nerozumie žargónu vášho biznisu.
- Odlíši vás od konkurencie. Dobrý reklamný textár do vášho copy vloží aj vaše USP alebo unikátny predajný argument. Ide o fakt, ktorý vás odlišuje od konkurencie. Niečo, čo vás robí v porovnaní s konkurenciou alebo ich produktami výnimočnými. Máte ako jediná firma na Slovensku farmu, ktorá sa špecializuje na chov unikátnych zvierat z Nového Zélandu? Ak áno, tak gratulujem. Možno vás navštívim.
Web copywriting v praxi
Web copywriting znamená doslova písanie reklamných (predajných) textov na webstránky. Má za úlohu presvedčiť vašu cieľovú skupinu (ľudí, ktorým chcete predávať vaše produkty alebo služby) k tomu, aby urobili niečo, z čoho budete profitovať. Čo to ale môže byť?
- vyplnenie objednávkového formulára (Práve ste zarobili.)
- objednanie produktu vo vašom e-shope (Bingo, opäť ste zarobili.)
- objednanie sa na platenú konzultáciu (Paráda, môžete si začať rátať peniažky za 1 hodinku vášho know-how.)
- zaplatenie si predplatného na vašu novú službu (To sa bude dobre počítať na konci účtovného roka.)
- prihlásenie sa na newsletter (Áno, aj z neho môžete profitovať – budovanie lojálnych zákazníkov.)
A takto by sme mohli pokračovať ďalej a ďalej. Nepoznám váš biznis (rád by som), no vaše predajné ciele môžu byť také, o akých sa mi ani nesníva.
Niekedy web copywriting marketéri volajú aj direct-sales writing. Teda tvorba textov s cieľom priamo predať, resp. získať od návštevníkov aktívnu odozvu. Táto môže byť už to, že si zákazník od vás vypýta cenovú ponuku. Alebo vám napíše e-mail.
Pre web copy je dôležitý predajný cieľ webstránky. Lusknutím prsta nikomu nič nepredáte. Je to drina. Ale dá sa to naučiť. Treba ovládať princípy dobrého web dizajnu a vydláždiť na webe návštevníkovi rovnú cestu (nie ako tie naše), po ktorej sa dostane až do košíka, formulára alebo k vášmu telefónu.
Obsahový marketing primárne nepredáva
Content marketing (content writing) ≠ web copywriting. Obsahový marketing ponúka vašim (budúcim) zákazníkom užitočný obsah. Má rôzne ciele, o ktorých hovorí aj online marketér Neil Patel. Môžete dávať užitočné rady alebo v blogu či na sociálnych sieťach baviť fanúšikov (zákazníkov) svojimi vtipnými historkami.
Dôležité je, že:
- Dávate niečo online nakupujúcemu vopred a zdarma. A on s vami budúcnosti rád bude robiť biznis. Prinesie nejaké to euro do firemnej kasy. Funguje tu princíp vzájomnosti. Hovorí o tom aj Robert Cialdini, celosvetovo uznávaný znalec psychológie predaja, vo svojej knihe Vplyv. Dáva to zmysel? Niečo za niečo. Ani sliepka nehrabe zadarmo.
- Užitočný obsah zákazníci zbožňujú čoraz viac. Svedčí o tom aj to, že firmám priniesol v roku 2020 oproti roku 2019 až o 50 % viac (obchodnej) hodnoty.
Content marketing mám rád. (Mimochodom. Teraz takýto užitočný obsah čítate aj vy.) Rád ho aj robím, odporúčam ho a nikdy sa mu nebránim. Na klasické formy reklamy (ako je napríklad televízna či v rádiu) sú už ľudia alergickí.
Je toho jednoducho až príliš veľa. Všade to na nás skáče. Tam zľava, tam darček za 50 centov a človek sa v tom už stráca.
11 vecí, ktoré spĺňa dobrý web copywriting
Účinné web copy sa nevytvorí za 5 minút. Je to premyslená stratégia s cieľom predať. O akejže stratégii to ale hovoríš, Dušan?
O tejto: 10 vecí, ktoré spĺňa dobrý web copywriting.
1) Rieši problémy vašich zákazníkov
Áno, presne to, čo ich trápi. Čo ich motivovalo k tomu, aby si otvorili vašu webstránku? Aké sú ich túžby? Zvyčajne chcú získať trochu radosti alebo sa zbaviť bolesti. O týchto 2 základných motivátoroch hovorí aj copywriterka Maria Veloso v knihe Web Copy That Sells.
Web copywriting sa zameriava na vašich zákazníkov, nie na váš produkt alebo službu.
2) Používa triky zo psychológie predaja
Nie je to ale žiadna manipulácia. Ide o využívanie toho, ako sa ľudia správajú, v online predaji.
Keď vám poviem o tom, ako budete v 5-hviezdičkovom hoteli večerať pri západe slnka a piť francúzske víno z jedinečnej odrody, ktorá rastie iba v oblasti Burgundsko, v pohári za 30 €, zarezervovali by ste si stôl?
Vidíte, ako pracujú vaše očakávania. Ak sú naše očakávania veľké, produkt alebo službu budete mať ešte radšej, ako si naozaj zaslúži. (Možno v tom hoteli servírujú aj oveľa lepšie a lacnejšie vína, no predávať chcú hlavne toto drahšie.) O tejto taktike hovorí napríklad aj profesor behaviorálnej ekonómie Dan Ariely vo svojej knihe Aké drahé je zadarmo.
3) Vyvoláva emócie
Ako na vás pôsobí web copy: „Softvér, ktorý zorganizuje všetko za vás. Zabudnite na papierovačky.“
A teraz tento text na homepage: „Profesionálny softvér, ktorý digitalizuje interné procesy za použitia najmodernejšej technológie“.
Cítite ten rozdiel? Pri prvom reklamnom texte si už predstavujete, koľko času ušetríte a ako ten čas využijete. A sme pri emócii radosti, nádeje a u(s)pokojenia, že i v dnešnej ťažkej dobe vám niečo o dosť zjednoduší váš biznis život.
4) Je konkrétny a zrozumiteľný
„Poskytujeme profesionálne služby v oblasti montáže výplní otvorov.“ Čo si mám predstaviť pod pojmom „profesionálne služby“? Každá služba má byť profesionálna.
Čo keby sme toto web copy prerobili na: „Už 10 rokov montujeme okná pre nízkoenergetické domy.“ Hneď to znie zrozumiteľnejšie, že? Zákazník presne vie, že máte skúsenosti (10 rokov) a viete, ako kvalitne namontovať okná na moderný dom.
5) Je krátky, výstižný a prehľadný
Poznáte princíp KISS? Keep it small and stupid. (Áno, stupid v tomto prípade neznamená hlúpy.) Web copy nesmie vašich potenciálnych chlebodarcov nudiť. Musí byť krátke, výstižné a prehľadné. Dobrý web copywriter by mal toto pravidlo poznať aj o polnoci.
Web copywriting je okrem iného aj umenie predať čo najrýchlejšie. Chceme, aby sa náš návštevník na webstránke nestratil a dostal sa rýchlo a plynulo k objednávkovému formuláru.
K prehľadnosti reklamných textov prispievajú:
- odrážky,
- krátke odstavce,
- tučné písmo,
- kurzívu,
- piktogramy
- a tak ďalej.
6) Rozpráva príbeh
A nehovorím, že treba napísať celý román o tom, ako ste sa v 90. rokoch pustili do podnikania. Že ste do toho išli s kamarátom, ktorý zaplatil prvý nájom kancelárie. Nie. Ľudia nemajú čas na dlhé príbehy.
Web copywriting príbeh iba naznačuje a zvyšok necháva na predstavivosti zákazníka. Vzbudzuje záujem cez príbehy vašich úspechov.
Ak by som bol autorom knihy a chcel by som ľudí navnadiť na druhý diel, využil by som úspech prvej knihy takto: „Prvý titul mi zarobil 100 000 € za 1 rok. A to som so zápletkou vôbec nebol spokojný.“ To, že kniha zarobila 100 000 € v priebehu jedného roka naznačuje celý rád mini príbehov zákazníkov, ktorí si knihu zakúpili.
7) Má jedinečný tón
Každá firma komunikuje navonok so svojimi zákazníkmi odlišne. Tón web copy závisí od konkrétneho biznisu a typu zákazníkov, ktorým sa prihovárame.
Predávate energetické nápoje a cielite primárne na aktívnych ľudí, ktorí si chcú rýchlo doplniť energiu? Asi nebudete chcieť, aby ste zneli príliš seriózne. A preto využijete priateľský tón plný energie, entuziazmu, hovorové a hravé slová a vyvoláte atmosféru maximálneho výkonu.
8) Odlišuje vás od konkurencie
Účinný web copywriting vyzdvihne váš unikátny predajný argument (unique selling proposition), ktorý vás odlíši od konkurencie. Na webstránke musí návštevník jasne vidieť, v čom ste lepší ako konkurencia. Čo iné firmy nemajú, no vy áno.
Ukážem vám 2 príklady:
- FedEx: Zahraničná značka, ktorej niekdajší slogan v sebe ukrýva to, čo ju odlišuje od konkurencie. „When it absolutely, positively has to get there overnight.“ Nočné doručovanie. Iba oni vám doručia ten balík aj v noci. Konkurencia nie. Už viete, prečo napísať práve tejto firme.
- 4ka: Tento slovenský operátor vyrazil do konkurenčného boja so sloganom „Sme 4ka a chceme byť vaša jednotka.“ Nikto iný na trhu sa neprezentuje tým, že je „iba štvorka“. No 4ka sa chce dostať na trón a byť vaša jednotka. Je to niečo, v čom sú iní. A ich zákazníci o tom vedia.
Web copywriterka Maria Veloso vo svojej knihe Web Copy That Sells hovorí, že unikátne predajné argumenty sa najlepšie tvoria, keď budete uvažovať v štýle „na rozdiel od my máme“. Nedá sa s ňou nesúhlasiť.
9) Využíva sociálny dôkaz
Ako ľudia hľadáme návod na to, ako sa máme správať. Najmä od ľudí, ktorí sa nám podobajú. Kamaráti, rodina, kolegovia v práci alebo spolužiaci. Áno, to je sociálny dôkaz.
A web copywriting môže jednu zo zbraní vplyvu Roberta Cialdiniho využiť v podobe:
- ohlasov (testimoniálov)
- recenzií
- odznakov
- ocenení
- prípadových štúdií
- počtu klientov, predplatiteľov či fanúšikov
- log partnerov a uznávaných autorít
Takto bude sociálny dôkaz predávať za vás.
10) Používa úderné nadpisy
Vedeli ste o tom, že až 8 z 10 ľudí si prečíta váš nadpis, no iba 2 z 10 návštevníkov si prečítajú zvyšok reklamného textu? Pri nadpisoch sa rozhoduje o tom, či sa vaša firma bude topiť v €.
Najslávnejší copywriter všetkých čias David Ogilvy povedal, že keď píšete nadpis a váš budget je 1 $, tak ste minuli už 80 centov.
Ak reklamný textár vie, čo je to dobrý copywriting, napíše aspoň 20 nadpisov, než si vyberie ten najlepší.
Aký dojem vo vás zanechá nadpis na homepage „Vitajte v našom hoteli“? A teraz „Zrelaxujte v srdci tatranskej prírody“. Automaticky ako návštevník viem, že ma čaká relax v hoteli, z ktorého som iba na skok do prírody. A emócia uspokojenia a radosti so mnou v tom momente lomcuje.
11) Vyzýva návštevníkov k akcii
Vyzývajte a budete vypočutí.
Ste príliš skromní, aby ste natvrdo požiadali zákazníka o objednávku? Tak potom to urobí za vás konkurencia. A firemná pokladnica bude zívať prázdnotou.
Špičkové web copy vyzýva návštevníkov k akcii. Tak, že prezentuje, čo návštevník dostane za svoje peniaze. Vyvarujte sa slov, ktoré evokujú stratu peňazí, ako „kúpte či zaplaťte“.
Kde ho umiestniť? Všade tam, kde to dáva zmysel a kde návštevníci trávia na webe najviac času.
Mám rád, keď tzv. CTA button (klikateľné tlačidlo) kričí na návštevníka už úplne hore na homepage. Umiestnite ho vždy po prezentácii vášho produktu. A oplatí sa popremýšľať, či vám neprinesie nových zákazníkov aj pri referenciách alebo recenziách návštevníkov. Až A/B testovanie však ukáže, kde bude prinášať viac predajov.
Web copywriting: 7 dôvodov, prečo spolupracovať s freelancerom
Živnostník, voľnonožec, ten na voľnej nohe alebo modernejšie „freelancer“ je človek, ktorý miluje (mal by) voľnosť, kreativitu a otvorené myslenie. Chcete dobrý web copywriting? Ukážem vám 7 dôvodov, ktoré hovoria v prospech freelancera. A myslí si to aj copywriterka Sally Mayor.
- Ušetríte peniaze. Áno, napriek tomu, že dobrý web copywriter si vypýta jednorazovo viac. Ale (reklamné) texty, ktoré zarobia, sa sami nenapíšu. Chcete niekoho zamestnať? No ale odvody, výplata raz mesačne… Freelancerovi platíte iba za konkrétny výkon a o odvody sa stará sám. A faktúrka vášho účtovníka poteší, keďže pôjde do nákladov firmy.
- Pracuje s ďalšími freelancermi. Online marketing nie je iba o web copy. A preto často posúvame klientom aj ilustrátorov, UX dizajnérov či programátorov. Ja spolupracujem s ilustrátorkou (jej prácu môžete vidieť priamo v tomto blogu) a webovými developermi (450+ projektov).
- Dostanete nový pohľad na váš biznis. Vy najlepšie viete, v čom má vaše podnikanie silné aj slabé stránky. No pohľad človeka mimo vašej kancelárie vám môže otvoriť oči. K lepšiemu. Dobré web copy vzniká tak, že si dáme dolu ružové okuliare a začneme sa pozerať na veci objektívne.
- Dostanete 100 % sústredeného profíka. My web copywriteri obvykle pracujeme sami. Nikto nás neruší. Máme myseľ čistú a otvorenú. Nepoškvrnenú masovým myslením. Nepracujeme naraz na desiatkach projektov ako niektoré agentúry. Sme len my, naše know-how a váš projekt. 100 % pure.
- Ochránite váš biznis pred možnou katastrofou. Myslíte si, že to niekto vo vašej firme predsa len zvládne? Jednorazovo, veď sú to „len“ texty. Omyl. Ak ich nepíše reklamný textár, váš biznis môže rýchlo stroskotať. Tiež by ste si nedali postaviť dom zubárovi. Alebo záhradníkovi.
- Nepozerá na hodinky, keď pracuje na projekte. Keď ho kopne múza, pracuje aj večer. Rieši problémy rýchlo a účinne.
- Využíva najnovšie trendy z online marketingu. Vzdeláva sa každý deň. Nové poznatky rýchlo aplikuje na nové projekty.
Ako vzniká web copy v 7 krokoch
A teraz už ide do tuhého. Ako vzniká web copywriting, ktorý naozaj predáva? Ide to iba s vytrhanými vlasmi, rozbitými klávesnicami a pohármi? Samozrejme, že nie. Žiadna agresivita a nervozita sa nekoná.
Dobrý web copywriter musí mať myseľ čistú a koncentrovanú. A ešte si treba kúpiť nejaké pekné pero, 20 000 ks papiera a 1 tonu kávy a zeleného čaju. A potom to začína:
- Zoberiem si pero a zašmátram v hlave, čo som sa to za tých 1000+ hodín nad psychológiou predaja naučil.
- Spoznám vašu cieľovú skupinu od A po Z. Ich problémy, starosti, túžby a priania v súvislosti s vaším produktom alebo službou.
- Nasávam všetky informácie pri kávičke alebo čaji.
- Vytvorím si kostru textu a uvažujem nad tým, ktoré psychologické triky padnú na úrodnú pôdu na vašej webstránke. Kde dať sociálny dôkaz? Kde bude mať najsilnejší účinok tento nadpis? Je toho dosť.
- Hútam nad tým, na ktoré emócie treba tentoraz zaútočiť. Radosť, pýcha, láska k dieťaťu? Bingo. Vdychujem do textov pocity, ktoré budú rezonovať u vašich návštevníkov.
- Skracujem čerstvé reklamné texty. A ďalej? Zase skracujem. A potom? Zase skracujem. Koľkokrát? Až kým nebudú krátke, výstižné, konkrétne a jednoduché.
- Odovzdávam texty. Som celý bez seba. Nová firma. Nová skúsenosť. Nový zážitok. Nová spolupráca.
Práca freelancera: Čo potrebujem pre web copy od klienta?
Hlavne čas a ochotu spolupracovať v záujme úspechu vášho online marketingu.
Všetko? Ani zďaleka.
Nebude to prechádzka ružovou záhradou.
Budem mať na úvod veľa otázok o vašom podnikaní a zákazníkoch, ktorým chcete predať váš produkt alebo službu. Ale verte mi, výsledné web copy sa vám poďakuje.
Pošlem vám dotazník, v ktorom ma zaujímajú tieto témy:
- Čo robíte a ako ste sa k vášmu biznisu dostali?
- Čo chceme s web copy dosiahnuť? Zvýšiť predaj produktu? Uviesť nový produkt na trh? Zvýšiť povedomie o značke? O čom chceme presvedčiť vašich návštevníkov?
- Aký produkt alebo službu ponúkate a prečo by mali zaujať práve vašich zákazníkov?
- Čím sa líšite od konkurencie? Čo vie váš produkt alebo služba čo tie konkurenčné nie?
- Kam pôjdu reklamné texty? Microsite, landing page, homepage?
- Kto je váš ideálny zákazník? Koľko má rokov? Aký má príjem? Čo ho trápi v súvislosti s vaším produktom alebo službou?
- Kto bude mať pod palcom technickú stránku vašej webstránky? Máte vlastného programátora a grafika? Alebo vám môžem odporučiť ilustrátora a webového programátora (450+ webových projektov), s ktorými spolupracujem ja?
- Čo je zmyslom vašej práce? Samozrejme, okrem peňazí. Chcete pomáhať iným? Túžba niečo dokázať?
Čo robí reklamný textár, keď nespí?
Čaká na to, až ho nejaká múza poriadne kopne. (To by som sa načakal.) A preto radšej hľadám inšpiráciu v okolí, v knižkách, vo svojich skúsenostiach.
Zvyčajne môj deň začína takto:
- Vybavím e-maily.
- Prečítam si novinky zo sveta online marketingu.
- Hľadám inšpiratívne prípadové štúdie z digitálneho sveta. Ďalej sa vzdelávam.
- Píšem, až dokým ma neskolí únava.
- Relaxujem pri fantasy knihách. Dodávajú mi energiu a novú inšpiráciu. (Niekedy na tento bod, žiaľ, zabúdam.)
A tento kolobeh je od pondelka do piatku. Víkendy sú našťastie voľné. To by som vyhorel a môj plán pracovať do 80-tky by mi úplne nevyšiel.
Koľko stojí dobrý web copywriting?
Záleží od typu a náročnosti projektu. Ak to myslí firma s online predajmi vážne, potrebuje web copy, ktoré má hlavu a pätu. A to niečo stojí.
Stretávam sa aj s textármi, ktorí naceňujú projekty na normostrany. Lenže má to jeden háčik. Web copywriter chce napísať čo najviac, aby zarobil, a klient trvá na tom, aby toho napísal čo najmenej. Takto sa kvalitné reklamné texty tvoriť nedajú. S mysľou uprenou na normostrany a nie na predajný cieľ klienta.
Mám rád ambiciózne značky, ktoré chápu, že hodnota, ktorú im dá web copywriting, nie je na týždeň. A preto vnímam predajné texty ako investíciu, ktorá bude prinášať návštevníkov 24/7.
Zákazky sa pohybujú v rozmedzí stoviek až tisícov eur. Všetko závisí od konkrétneho projektu a aj toho, či sme už spolupracovali.
Je fér dať klientovi na výber. A preto každému klientovi ponúkam 3 cenové balíčky:
- štandard
- nadštandard
- prémium
Čo dostanete od dobrého reklamného textára?
Niečo navyše. Len tak ako bonus.
Web copywriting nie je iba o predajných textoch. Je to vzájomná spolupráca dvoch biznis partnerov, ktorej cieľom je posunúť online podnikanie klienta na vyššiu (finančnú) úroveň.
Moja práca ma baví a verím, že spoločnými silami vieme posunúť vašu webstránku na vyššiu úroveň. A preto ponúkam klientom zdarma audit webstránky/textov. Zistím, čo treba zlepšiť, opraviť a potom už je na klientovi, či do toho pôjdeme alebo nie.
V priebehu projektu sa môžu vynoriť rôzne veci, ktoré môžete v (digitálnom) marketingu robiť ako firma lepšie. Za tých 1000+ hodín nad online marketingom som sa naučil fígle, ktoré vám môžu pomôcť získať viac zákazníkov. A rád ich aplikujem aj na váš biznis. Úplne zdarma.
5 lží, ktoré často web copywriteri hovoria svojim klientom
Jedného krásneho dňa som študoval psychológiu predaja a narazil som na článok o 10 lžiach, ktoré (web) copywriteri radi hovoria klientom. A keďže som uvažoval, ako nastavím svoju cenovú politiku, našiel som v ňom osožné informácie. Námatkovo som vybral tieto perly:
- „Povedzte mi, ako dlhý má byť text, a ja vám poviem cenu.“ Nonsens. Takto to nefunguje. Dobrý web copywriting si nemôžete dať do košíka, zaplatiť kartou a odísť. Spomeňte si na dominantné značky na slovenskom a českom trhu. Čo taký slogan Kauflandu alebo Lidla? Zopár slov a vymaľované. Týmto značkám marketéri nefakturovali za počet slov, ale podľa náročnosti projektu.
- „Naše web copy predáva všetkým návštevníkom.“ Omyl č. 2. Ak sa zameriavate na všetkých, tak nepredávate nikomu. Dobré reklamné texty cielia na konkrétnych ľudí, ktorých web copywriter dokonalo pozná. Zaujíma nás úzka cieľová skupina, ktorá bude mať o náš produkt alebo službu reálny záujem.
- „Všetko, čo potrebujete, sú iba reklamné texty.“ Takže netreba obrázky, platené PPC a facebookové kampane a ani užitočný obsah? Blbosť. Samozrejme, že ich treba. A ešte ako. Web copy je iba jeden pilier úspešného online marketingu. Z vlastnej skúsenosti viem, že texty majú na webe 2× väčšiu silu s obrázkami. A práve preto spolupracujem s ilustrátorom, ktorý pripravuje ilustrácie pre mojich klientov do online kampaní.
- „Web copy bude rýchlo hotové.“ Správna odpoveď znie: ani náhodou. Na to, aby reklamný textár dokázal presvedčiť cieľovú skupinu, potrebuje čas. Je to stratégia. Na trávnik tiež futbalisti nevybehnú bez toho, aby vedeli, kto je stopér a útočník.
- „Na písanie mám kvalifikáciu.“ Akú? Štúdium slovenčiny? Asi si dotyčný(á) pomýlil(a) zamestnanie. Web copywriting je súčasťou online marketingu. Ide o psychológiu predaja, užívateľský zážitok (UX) a kreatívne myslenie. Na to človek nemusí mať titul, ale predajného ducha.
Zhrnutie: Web copywriting je dôležitou súčasťou digitálneho marketingu
Web copywriting je umenie textom predať produkt alebo službu na webstránke. Využíva:
- emócie,
- psychologické triky a
- prirodzené inštinkty ľudí.
Ľudia nenakupujú na základe logiky, ale emócií. A dobré reklamné texty preto vždy:
- útočia na emócie zákazníkov,
- prezentujú im benefity produktu alebo služby
- a zvádzajú ich ku kúpe.
Účinné texty nie sú na počkanie. Ich príprava trvá dlhší čas. Je to premyslená stratégia podobne ako taktiky futbalistov či hokejistov.
Je dobré, keď má reklamný textár širší prehľad v online marketingu. Takto môže ponúknuť klientovi viac ako iba predajné texty. Know-how, ktoré nikde inde nedostane.
Dobré web copy nie je lacné. Ale je to dlhodobá investícia, ktorá bude zarábať 24/7 na vašej webstránke či sociálnych sieťach. Aj keď vy budete odpočívať.
Ak vás tento článok obohatil, šťastnejší ani nemôžem byť.
Pomôžte aj vašim známym, kamarátom alebo kolegom a zdieľajte tento článok. Nech sa dostane k čo najviac ľuďom, ktorým môže pomôcť (otvoriť oči).